For at blive førende i en branche, der endnu ikke var opfundet, skulle man som pastahåndværker vide, hvordan man bliver en banebrydende iværksætter med et ufejlbarligt instinkt.
Dette er historien om Giovanni Rana.

  • 37
  • 60
  • 62
  • 65
  • 71
  • 80
  • 12
  • 18
  • 37
  • 60
  • 62
  • 65
  • 71
  • 80
  • 12
  • 18
1937
1937

Allerede fra den 15. oktober 1937, hvor han blev født i Cologna Veneta i nærheden af Verona, skaber Giovanni en vis forvirring i Rana-familien. Han foretrækker at studere, og i 1950, da han kun er 13 år gammel, slutter han sig til brødrene i familiens bageri i San Giovanni Lupatoto.
Giovanni lærer hurtigt bagerfagets hemmeligheder, men hans fremtid ser meget anderledes ud, end hvad alle havde forestillet sig.

1960

Samfundet og arbejdsmarkedet er i rivende udvikling, og Giovanni er klar til at gribe chancen. Året er 1960, og Italien er i gang med det økonomiske opsving, der fører til øget velstand, forbrug og beskæftigelse, herunder for kvinderne. Netop den sidste faktor bliver gnisten til at starte et nyt professionelt tiltag.
”Hvis unge nygifte kvinder ikke længere har tid til at lave tortellini, så vil jeg gøre det for dem!” Sådan må Giovanni have tænkt, da han købte den legendariske brugte ”Guzzino” – Guzzi-motorcyklen for 18.000 lire, som han personligt begynder at levere pasta til kunderne på.
Sådan bliver den friske hjemmelavede pasta til den friske pasta, som Giovanni Rana bringer hjem til dig.

1962
1962

Den 28. marts 1962 åbner dørene til Pastificio Rana officielt. En stor milepæl at fejre, men det stopper ikke her. To hænder til at ælte tortellini er faktisk ikke længere nok, først bliver der fire, derefter otte, så 16, indtil Giovanni indser, at det er tid til at udvikle en ny vækststrategi.
Den friske håndlavede pasta, der fremstilles ifølge den italienske tradition, som er overleveret fra generation til generation, er nu klar til at blive til den friske pasta, der skal produceres i industriel målestok.

1965

De maskiner, der er tilgængelige på dette tidspunkt, er ikke særlig effektive til den type produktion, som Giovanni har i tankerne. Med hjælp fra lokale ingeniører og mekanikere designer og udvikler han nye maskiner, der kan imødekomme den stigende efterspørgsel efter mængden af pasta og de forskellige typer.
Investeringen er imponerende og vanskelig at støtte, men den betaler sig ind på kort tid: Produktionen vokser fra 15 kg tortellini i timen til flere hundreder kg i timen ... Det er alt for meget til at have i en motorcykelkurv!
For Giovanni Ranas fyldte pasta er det tid til at forberede sig på distribution over hele Italien.

1971

Det er i begyndelse af 70’erne, og virksomheden har brug for en mere plads. For Giovanni er det kun naturligt at tænke på at bygge i San Giovanni Lupatoto i nærheden af hans nye hjem.
I løbet af disse år vokser ikke kun forretningen, men også Giovannis ambitioner, og jo mere han knytter sig til sine områder, jo mere vokser ideen om at udvide distributionen af Rana-produkter til nye markeder ud over det italienske.

1980

De italienske familier elsker allerede Giovanni og hans tortellini, da Gian Luca, hans eneste søn og den nuværende administrerende direktør, begynder at arbejde i virksomheden. Ligesom sin far drømmer han stort, og hans første mål er at udbrede Giovanni Ranas produkter, og glæden ved den udsøgte italienske mad spredes over hele Europa.
Efter nogle få år går hans drøm i opfyldelse, men med så stor en kundekreds er der brug for en ny måde at gøre sig selv kendt på og nå ud til folk. Virksomheden begynder at investere i reklame, og Giovanni accepterer personligt at sætte sig selv i spil.

2012
2012

Rana-familiens drøm om at komme ind på det amerikanske marked med deres produkter bliver opfyldt og endda med endnu større succes end forventet! Næsten på samme tid åbnes den første virksomhed i Chicago og den første restaurant i New York i det eksklusive kvarter Chelsea Market.

2018
tiny-background-2.png

I dag fortsætter Giovanni Rana med at udvide sig gennem international ekspansion og tilbyder altid den højeste kvalitet inden for frisk pasta. Rana-familien fortsætter med at følge deres drøm og vokser stadig.